DIE SKYPIPERS, Red River Rock, 1959

heinerle-02136-a WTF!? That´s what I thought today, when I heard this song for the first time. But somehow it also made perfect sense. So much sense that I wondered if I had ever really listened to the original version of Red River Rock. I mean really really LISTENED closely. Because on this version, the famous melody is played on a Blockflöte –  a recorder. And it just sounds right. Was that a recorder, that I had never noticed, in the original version, too? This little school kid instrument?  I actually immediately went to check…

Of course in the Johnny and the Hurricanes version its a Hammond organ!  Played by Paul Tesluk on a Hammond Chord Organ.  Pfff, I was worried there for a short time…

On this German flexible budget 45 the recorder, according to the label played by a certain Fred Brass, aptly mimics a Hammond organ. Sweet!

DIE SKYPIPERS, Red River Rock, 1959

heinerle-02136-bThe other side is Dixieland. German budget Dixieland and I´m pretty confident, that the people who recorded this song and the people who bought the record didn´t have any idea what they were playing and listening to. In the 50s Germany was just too far away from Dixie. Nevertheless this version is not even so bad. It´s a pretty carefree trad-style jazz song, including nice trumpet, clarinet, banjo, saxophone, even a short drum solo!  There is a lot of music out there that is way worse…

ALAMBA DIXIES, Two Beat Dixie, 1959

heinerle-musik-parade

This is the packaging of Heinerle-Flexis at newsstands. Music for kids:

heinerle-tute

 

 

 

 

 

 

 


6 Comments on “DIE SKYPIPERS, Red River Rock, 1959”

  1. Hey Andreas!
    “In the 50s Germany was just too far away from Dixie”? I think Dixie came very close when Chris Barber played in Hamburg in 1958 and at “Deutschlandhalle” in Berlin (10.000 seats) in 1959! http://www.chrisbarber.net/tours-concerts/tc~home.htm
    Cheers,
    Asphalt Tiger

  2. mischalke04 says:

    Hey Tiger,

    no doubt, Germans got to hear loots of Dixieland music in the 1950s. But Chris Barber was from Hertfordshire! I meant “Dixie” as in American South. I don´t think German jazz musicians and fans actually realized the racist connotation of the Confederate anthem. “Today, “Dixie” is sometimes considered offensive, and its critics link the act of singing it to sympathy for the concept of slavery in the American South.”

    Menno jetzt parlieren wir hier schon auf Englisch… Nichts für ungut…
    Alles Liebe
    Andi

  3. Andreas!

    Oh, ich bin deinem link nicht gefolgt, ich alter Zausel, pardon, pardon … Danke für die Aufklärung, der Groschen ist gefallen!
    Hab mich schon gewundert, alter Checker!

    Auf Wiedersehen beim Rock’n’Roll (hoffentlich bald!),
    Dein Tiger

  4. mischalke04 says:

    Tiger!

    Sorry, wo kann ich sonst noch schlauschnacken, wenn nicht hier?…

    Rock´n´Roll, tja… der Reflex funktioniert immer noch… ist nur im Moment auf Stand-By….

    bis bald!
    Andi

  5. Detlef Drechsler says:

    Hallo nach Berlin,
    ich (Jahrgang 1949) kann mich deutlich daran erinnern, dass Heinerle Wundertüten herstellte, die ich sehr gerne kaufte (oder meine Eltern mir kauften). Das sie auch im Musikbusiness tätig waren, ist mir allerdings bislang verborgen geblieben. Kompliment für den tollen Blog und die wirklich raren Raritäten.
    Detlef aus Lohmar

  6. mischalke04 says:

    Lieber Detlef,

    viel Dank für das Lob. Du hast natürlich recht, Heinerle hat die bekannten Wundertüten produziert. Leider habe ich die Marke Heinerle erst nach der “Veröffentlichung” dieses Posts gründlicher recherchiert. Die Firma Heinerle produziert übrigens heute immer noch Süßwaren und Spielzeug und sogar Wundertüten! Allerdings dürfte die Wirkung von Wundertüten auf unsere Überraschungseiverwöhnten Kinder von heute ungleich kleiner sein, als in den fünfziger Jahren. Die Heinerle Flexis gab in der Tüte am Kiosk. Wenn man´s genau betrachtet: genau so kindermässig klingt der Blockflöten-Rock auch. Aber süss!

    Grüsse aus Berlin
    Andreas


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